
Wirtualne spotkanie z młodzieżą odbywa się w studio „Objazdu Mickiewiczowskiego” wyposażonego w trzy kamery oraz dwa ekrany projekcyjne, w tym profesjonalny „green screen”. Montaż obrazu oraz chat z uczestnikami spotkania dokonywane są za pomocą miksera wizji w czasie rzeczywistym”. Wirtualny spektakl teatralny skłonił uczniów do refleksji związanych z teatrem, zawodem aktora oraz problematyką, tak ważnego w literaturze polskiej, dramatu romantycznego. Młodzież zadawała pytania, na które w sposób pogłębiony i pasjonujący odpowiadali m.in. reżyser „Dziadów. Nocy drugiej” Piotr Tomaszuk, aktor Rafał Gąsowski, który wcielił się w postać Gustawa/Konrada, oraz Dariusz Matys grający role Więźnia, ks. Piotra i Senatora. Liczne pytania świadczą o przygotowaniu uczniów do spotkania oraz zainteresowaniu tematem wydarzenia. E-lekcja została zorganizowane dla uczniów „Norwida”, za zgodą p. Anny Antygi - dyrektor II LO, z inicjatywy p. Ewy Magdziarz. W organizację przedsięwzięcia włączyli się następujący nauczyciele: p. Dorota Mąka, p. Iwona Karpińska oraz p. Piotr Bartoszek.
Mikołaj Raczkowski (III BG), Amelia Padzińska i Kamil Cegłowski (I A) otrzymają pamiątkowe koszuli za najciekawsze pytania zadane w czasie e-lekcji.
Wybrane pytania, które zostały zadane na czacie aktorom Teatru Wierszalin:
1. Ile osób brało udział w realizacji spektaklu?
2. Jakimi słowami określiliby Panowie proces realizacji spektaklu?
3. Jak dużą rolę odgrywała improwizacja?
4. Jakie jest ulubione wspomnienie każdego z Panów z czasów realizacji spektaklu?
5. Ile dni zajęła realizacja spektaklu?
*6. Czy zastąpienie lamp gazowych lampami elektrycznymi było czasochłonne?
7. Co Polacy w XIX w. wiedzieli o II i III części "Dziadów"?
8. Czy sądzą Panowie, że utwór "Dziady" powinien być lekturą obowiązkową na maturze z języka polskiego?
9. Jak długo trwało przygotowanie odpowiedniej scenografii, muzyki i rekwizytów?
10. Czy podczas realizacji spektaklu były jakieś trudne, nieprzewidywalne sytuacje?
Pytanie nr 6 zostało wybrane przez aktorów jako jedno z najciekawszych.
Notatkę w trakcie spotkania, dotyczącą twórczości Adama Mickiewicza oraz spektaklu i aktorów Teatru Wierszalin, wykonał Kamil Cegłowski.
Notatka zawiera następujące informacje:
- III część "Dziadów” jest wielkim rozliczeniem z przeszłością.
- Aktorzy zwiedzali Wilno szlakiem Mickiewicza, odwiedzili m.in. miejsce, gdzie znajdowała się cela Konrada. Opis Mickiewiczowski jest niezwykle wierny realiom.
- Skala pięciotonowa zastosowana w muzyce spektaklu brzmi archaicznie.
- Muzyka jest często improwizowana, stanowi tło dla ekspresji artystów.
- Aktorzy oraz widzowie byli wprawiani w pewien rodzaj transu, np. podczas „Pieśni zemsty”.
- Poezja to tworzenie struktury muzycznej przy użyciu słów.
- Dekoracje były dodatkowymi metaforami.
- Charakteryzacja miała charakter psychologiczny.
- Przez bardzo długi czas ze względu na cenzurę Polacy nie wiedzieli, jak naprawdę wyglądała III część "Dziadów".
Tekst i zdjęcia: Ewa Magdziarz
Notatka ze spotkania: Kamil Cegłowski, uczeń klasy 1 A